Vekterskolen til stede på utdanningsmesser 2006-02-22
Vekterskolen har vært til stede med stands og markedsføringsmateriell på jobb- og utdanningsmesser i Bergen, Trondheim, Lillestrøm og Oslo i løpet av januar og februar. Tusenvis av ungdommer har fått vite hvordan man blir vekter.
- Hensikten med tilstedeværelsen var å markedsføre kursene til Vekterskolen, sier fagsjef i Vekterskolen, Jon Norheim.

Han var til stede på alle messene, sammen med flere instruktører. I tillegg hadde man også med seg vektere, som kunne dele sine erfaringer fra yrket.

- Vekterskolens markedsføring er todelt. På den ene siden markedsfører vi skolens kurs gjennom vår nye kursbrosjyre som vi har trykket opp i 10.000 eksemplarer. Mange av de besøkende på messene vurderer å jobbe som vekter. De vil få høre om introduksjonskurs og vekterkurs. Andre går på salg- og servicelinjen på videregående skole, og kunne tenke seg å ta fagbrev innen vekterfaget.

God respons

Norheim er fornøyd med at Vekterskolen har vært til stede på de fire utdanningsmessene.

- Vi har fått delt ut 4.000 eksemplarer av vår kursbrosjyre, og vi har fått ut våre budskap til tusenvis av unge mennesker. Vi møter også lærere og rådgivere på videregående skole, som vi også føler det er viktig å ha en dialog med. Så tilstedeværelsen på disse jobb- og utdanningsmessene er en god rekrutteringskanal til vekteryrket.

Norheim forteller at det de fleste spør om på stands er  hvordan blir man vekter, og hvordan det er å jobbe som vekter. I tillegg spør mange hvilke konkrete arbeidsoppgaver en vekter utfører.

KONKURRANSE: Vekterskolens instruktør Håvard Solstad demonstrerer livredning for én av de besøkende på stand.

Konkurranse i livredning

På sin stand gjennomførte Vekterskolen en konkurranse i livreddende førstehjelp. Premien var et gratis introduksjonskurs. Det ble trukket én vinner per dag. Med 13 dager spredt på de fire messene ble det 13 heldige vinnere, som vil få et innblikk i hva vekteryrket går ut på. Introduksjonskurset gir den teoretiske grunnopplæringen man må ha for å kunne begynne å jobbe som vekter i et vaktselskap.