Vekterskolen - en suksess 2004-06-09
Tre måneder etter første kursoppstart, kan prosjektleder Jon Norheim for Vekterskolen slå fast at prosjektet er en suksess. - Tilbakemeldingene fra både deltakere og instruktører er gjennomgående positive, sier han.

Siden første kurs ble avholdt i februar, har det blitt gjennomført 19 kurs over hele landet, med ca. 450 deltakere.

- Vekterskolen er jo både mer innholdsmettet og omfattende enn de tidligere vekterkurs. Men tilbakemeldingen fra deltakere går på at enkelte faktisk etterlyser mer stoff om enkelte temaer. Det tar jeg som et godt tegn, fordi det betyr at de synes det er interessant, sier Norheim.

Nytt og omfattende

Også instruktørene er positive til undervisningsopplegget til Vekterskolen, til tross for at det innebærer en del nye utfordringer.

- Det er en del temaer som er enda mer omfattende og enkelte temaer er også nye. For eksempel er bolken med risikovurdering større. Samme gjelder områder som går på HMS, som har mer fokus på vekterens egen sikkerhet. Konflikthåndtering er også et tema som er utvidet. Alt dette innebærer jo at instruktørene faktisk må tilegne seg litt mer kunnskap, sier han.

Godt samarbeid

Norheim berømmer det gode samarbeidsklimaet som er mellom instruktørene på tvers av de ulike selskapene.

- Dette er noe man står sammen om, og selskapene hjelper hverandre. Det har vært eksempler på at man har hoppet inn og tatt undervisningstime hos hverandre, ved for eksempel sykdom. Selvfølgelig vil det med noe som er så nytt, være behov for små justeringer av Vekterskolen underveis. Men jeg tror en vesentlig grunn til at det fungerer så bra, er at det var godt forberedt. Vi gjennomførte blant annet flere pilotkurs av Vekterskolen, før vi satte i gang, sier han.