Vekterskoleelev nummer 3000 2005-03-09
Johan Percey Holmgren (27) fikk æren å være elev nummer 3000 i Vekterskolen. Og dermed ble det kake og feiring for han og resten av klassen.

- Vi er inne i det Nils Arne Eggen kaller flytsonen. 3000 elever på vekterskolen siden oppstarten i mai i fjor er vi godt fornøyde med, sier fagsjefJon Norheim for Vekterskolen. Han bestemte seg dermed for å overraske med kake i Securitas sine kurslokaler første onsdagen i mars. Der var blant annet elev nummer 3000, svenske Johan Percy Holmgren. Det at deltaker nummer 3000 er svensk var ekstra hyggelig, mente Nordheim. Vekterskolen har nemlig hentet både inspirasjon og tips fra Sverige, som har hatt tilsvarende utdanning for vektere siden 1996.

Forlokkende

- Jeg synes det er et bra kurs. Det er en relativt billig utdannelse som kan gi mange interessante jobber, sier Holmgren. Han er også utdannet yrkesdykker og har jobbet frilans som dykker i mange år i Norge, blant annet i Nordsjøen. Vekterskolen tar han for å få flere bein å stå på.

- Om jeg kommer til å jobbe fulltid eller deltid som vekter vet jeg ikke ennå. Men yrket virker forlokkende fordi det er et praktisk yrke hvor du får brukt kroppen og må ha skjerpede sanser. Jeg tror at min bakgrunn som dykker også vil være svært relevant i så måte, sier han.

Vekterskoleelev Johan Percy Holmgren med fagsjef Jon Norheim og instruktør Bjørn Bakkene hos Securitas.