Vekterkurs 79 grader nord 2005-03-01
Strengere krav for sikring av havner og flyplasser gjør at også verdens nordligste bebodde samfunn må tenke nytt om sikkerhet. Derfor har beboerne i Ny-Ålesund på Svalbard nettopp fullført kurs gjennom Vekterskolen.

Verdens nordligste Vekterkurs/sikkerhetskurs på Kings Bay i Ny Ålesund er et ledd i pålegg gitt i forbindelse med ISPS-koden, da Ny-Ålesund har havn med internasjonale anløp av skip i sommerhalvåret. ISPS-koden er nye sikkerhetsregler som innebærer at kaier og sjøområdet som anløpes gjerdes inn og overvåkes, og last og personell kontrolleres. Dette blir gjort for å beskytte skip mot sabotasje, hindre blindpassasjerer og sikre oss mot uønsket ferdsel. I stedet for å leie inn vektere, valgte man i stedet å utdanne personer som bor der gjennomføre vekterkurs/sikkerhetskurs for sju elever som er ansatt i Kings Bay. Det statlige selskapet Kings Bay AS, som har ansvar for infrastruktur rundt forskningsstasjonen i Ny-Ålesund, fant fort at kurs gjennom Vekterskolen var løsningen for å imøtekomme nytt trusselbilde og nye sikkerhetskrav.

Fra Vakt Service reiste opplæringsleder Espen Husby og hovedinstruktør Jan Ove Johansen for å undervise ansatte i Ny-Ålesund. Husby mener det er et kvalitetsstempel for Vekterskolen at Kings Bay bruker Vekterskolen til dette formålet.

- Vekterne på Svalbard er de eneste vekterne som er bevæpnet. En av de største truslene er nemlig isbjørn.   Bare to uker før vi var der oppe og holdt kurs hadde to isbjørner tuslet rundt utenfor husene, forteller Husby.

I vinterhalvåret bor rundt 30 mennesker i Ny-Ålesund permanent, mens 130 bor her i sommerhalvåret.

Bilder fra Ny-Ålesund: