Hafslund Sikkerhet tildelt fangetransport.
Skal frakte fanger for millioner 2004-06-29
Hafslund Sikkerhet skal fra 1. oktober frakte fanger i Søndre Buskerud politidistrikt.
Til høsten blir det vektere som skal kjøre fangene til og fra rettssalen.
- Det var fire selskap som var med i finalerunden. Kvalitet og pris gjorde at valget falt på Hafslund Sikkerhet, sier seniorrådgiver Bård Scheie i Politidirektoratet til Drammens Tidende.

Millioner
Scheie ønsker foreløpig ikke å kommentere hvor mye kontakten er verdt, men det dreier seg trolig om rundt seks-syv millioner kroner per år. Dette er ikke bare utgifter for Søndre Buskerud politidistrikt, mens også politidistriktene Vestfold og Telemark.
De tre distriktene skal i to år være prøvekaniner for privatisering av fangetransporten. Hvis dette blir vellykket, kan det bli innført over hele landet.
- Vi har ikke underskrevet kontrakten ennå. Det er snakk om 20 000 arbeidstimer per år. Dette tilsvarer noen millioner kroner i året. I løpet av den to år lange prøvetiden bruker vi et tosifret millionbeløp, sier Scheie til avisen.

Tar tid
I 2003 transporterte Søndre Buskerud politidistrikt 1270 fanger. Dette tok i alt 7841 timer, og politibilene rullet totalt 96 541 kilometer med fanger i.
Tanken er at å la vektere ta seg av fangetransporten skal frigjøre ressurser til «ordentlig» politiarbeid
- Vekterne skal kjøre fanger når de skal fremstilles for lege, for varetektsfengsling eller i hovedforhandling. Dette vil frigjøre store ressurser, håper Scheie.
- Vi anser ikke dette som en privatisering av selve politietaten, understreker Scheie.

Jubler
Det er første gang fangetransporten her i landet havnet på private hender, og den private aktøren som nå har fått kontrakten, gis begrenset politimyndighet.
- Vi krever at vekterne som Hafslund Sikkerhet bruker har minimum tre års relevant erfaring, at de gjennomfører en intern opplæring og et tre uker langt kurs på Politihøgskolen. Vi er opptatt av kvalitet og sikkerhet, sier Scheie til Drammens Tidende.
Både konstituert politimester Ole Petter Parnemann og Christine Fossen, som er tilbake i sjefsstolen i oktober, har tidligere hilst ordningen velkommen.
Fossen har understreket at det er positivt at Søndre Buskerud er med i pilotprosjektet, fordi distriktet er underbemannet og trenger å få frigjort ressurser.