Nå kommer Vekterskolen! 2003-12-17
Norsk Arbeidsmandsforbund (NAF) og Servicebedriftenes Landsforening (SBL) har gått sammen om å tilby en standardisert og kvalitetssikret vekteropplæring. 4-5000 vektere skal hvert år gjennom Vekterskolen.
Jon Norheim er ansatt som prosjektleder, og arbeider utfra lokalene til SBL. Han har jobbet 16 år i Securitas, hvorav de siste 7 årene med opplæring. Nå er hans hovedoppgave å snarest mulig utarbeide kursene som Vekterskolen skal levere.

- Kursene skal gjennomføres på forskjellige steder i landet, gjerne også i den enkelte bedrift. Vi snakker ikke om en fysisk skole, men om et felles gjennomarbeidet kursinnhold, forklarer Norheim.

Så kursene skal altså gjennomføres ute i vaktbedriftene?

- Ja, i hovedsak blir det slik. Men det finnes også andre aktører som for eksempel Aetat og Voksenopplæringen i Forsvaret som tilbyr vekterkurs, hvor Vekterskolen regner med å bli leverandør.

- Hvorfor har man i gangsatt vekterskolen?

- Grunnlaget for Vekterskolen er lov om vaktvirksomheten. Denne loven sier noe om hvilken utdanning vekteren skal ha. 15 timers introduksjonskurs, 50 timer teoretisk vekterkurs og 30 timer praksis.

Lik utdanning uansett vaktselskap
Vekterne får nå en kvalitetssikret og lik utdanning uansett hvilket selskap de er ansatt i.

- Skolen vil ved siden av disse lovpålagte kursene jobbe for å tilby et bredere tilbud innen videreutdanning. For eksempel i form av repitisjonskurs og eksamensforberedende kurs for å ta fagbrev som vekter. Sjansene for at vekterne blir i yrket sitt øker og man får en mer stabil arbeidskraft. Det er viktig å kunne tilby den enkelte vekter utviklingsmuligheter, sier Norheim.

Han lister opp for oss noen av de fag som inngår i kursene som Vekterskolen skal tilby: Jus, konflikthåndtering, service, HMS, førstehjelp, brannvern, risikovurdering og sikringstiltak.

Må kurses via Vekterskolen
Vekterskolen har ikke noe monopol på å tilby vekteropplæring, men de vaktselskapene som er medlem i SBL har forpliktet seg til å kun godkjenne kurs levert gjennom Vekterskolen.

- Det stilles krav til de firma som vil arrangere kurs for Vekterskolen. For det første må de være offentlig godkjent som et vaktselskap. For det andre må de ha en tariffavtale. For det tredje må de dekke minimum tre av fire tjenestegrener, poengterer Norheim, og fortsetter:

- I tillegg må de ha minimum 10 heltidsansatte vektere. Vekterskolen er godkjenningsmyndighet her, og skal også godkjenne de enkelte kursinstruktører.

Vekterskolen skal være fullt igangsatt fra 1. mai 2004, men Norheim regner med å kunne starte opp noen pilotkurs allerede rett over årsskiftet.