Fagbrev gjennom Vekterskolen 2005-06-16
Vekterskolen tilbyr nå privatistkurs til fagbrev for vektere. Undervisningen vil foregå i de fire største byene.

Det vil nå bli mulig å ta fagbrev som privatist gjennom vekterskolen. Du må først ta tverrfaglig eksamen i salg og service. For å gå opp til fagprøve i vekterfaget, må du enten vise til 60 måneders praksis som vekter, eller man må gå to år i lære hos et vaktselskap.

- Undervisningen vil starte i slutten august i Stavanger, Bergen, Oslo og Trondheim. På de forskjellige stedene har vi inngått samarbeid med ulike videregående skoler som vil undervise i den tverrfaglige delen som går på salg og service, forteller fagsjef Jon Norheim i Vekterskolen.

Solid kompetanse

Med fagbrev som vekter får du en solid sikkerhetskompetanse. Vaktbransjen er underlagt lov om vaktvirksomhet, og bedriftene må ha polititillatelse for å drive slik virksomhet. For å få arbeid som vekter, må du legge fram tilfredsstillende vandelsattest. Fagbrevet kan, på linje med andre fagbrev, brukes som grunnlag i en videreutdanning.

- Med fagbrev har du et papir på fullført utdannelse som gir faglig status. I mange tilfeller vil det gi deg mer interessante og utfordrende jobber, sier Nordheim.

100 personer

Det legges opp til en klasse med 25 personer på hvert sted. På hvert sted er det en kontaktperson fra et vaktselskap som vil tilrettelegge kursene. I Oslo vil det være Jan Erik Ferdinansen fra Hafslund, Jesper Karslen fra Securitas vil være kontaktperson i Stavanger, Espen Husby fra Vakt Service i Bergen og Eirik Aasen fra Securitas i Trondheim.